2019-09 Er blijkt wederom een roep op zogenaamde cafetaria arbeidsvoorwaarden, ook wel arbeidsvoorwaarden meer keuzesysteem genoemd: een arbeidsvoorwaardenpakket waarbij medewerkers diverse arbeidsvoorwaarden kunnen kiezen. Enerzijds heeft dat te maken met de verdere individualisering van medewerkers (verschillende type medewerkers in verschillende levensfases hebben behoefte aan verschillende arbeidsvoorwaarden), de opleving in de economie (er is weer budget voor de opzet en uitvoering van dergelijke pakketten) en de krapte op de arbeidsmarkt (de werkgever wil een aantrekkelijk pakket aanbieden voor aantrekken en behoud van medewerkers). Een dergelijke opleving heb ik van dichtbij als benefits consultant meegemaakt rond het millennium. Verplichtingen golden al vanuit sommige cao’s, maar met name bij jonge ICT/internet-bedrijven, die wilden en moesten groeien, het beste personeel uit de markt wilden aantrekken en ongekende financial burn ratio hadden, spanden de kroon.
In die tijd was de fiscale snoepdoos ook gevuld, om maar te noemen kinderopvang, fiets, PC, spaarloon. Die faciliteiten zijn inmiddels afgebouwd en onderdeel van de (ten opzicht van toen) magere 1,2% werkkostenregeling. Toch is het zeker aantrekkelijk zijn medewerkers een dergelijk pakket aan te bieden. Thuis een nieuwe TV, een ov-kaart in plaats van een leaseauto, vakantiedagen opsparen voor een sabbatical, een voordelig sportschoolabonnement? Allemaal mogelijk. Zo stonden persoonlijke arbeidsvoorwaarden centraal het artikel ‘Op sabbatical? Kies bij je baas voor het cafetariamodel’, FD 1 maart 2019. Jammer dat in het artikel als nadeel wordt genoemd de toepassing van het zogenaamde bijzonder tarief (bestaat al heel lang niet meer) en de verlaging van de pensioenopbouw (is onder voorwaarden eenvoudig te verhelpen). En ik miste vooral de koppeling van cafetaria arbeidsvoorwaarden met faciliteiten die zich richten employability.
Als werkgever kunt u een eigen invulling geven aan dit soort flexibele regelingen, passend bij de doelstellingen, strategie en uiteraard cultuur van de organisatie. Op die manier kunt u flexibele arbeidsvoorwaarden inzetten als een strategisch beloningsinstrument om medewerkers op maat te belonen. Als onderdeel van een integraal arbeidsvoorwaardenbeleid.