2017-29 Sociale partners hebben over het herstel van het derde jaar WW onlangs overeenstemming bereikt over de uitvoering van de private aanvulling WW en loongerelateerde WGA via het construct van zogenoemde ‘verzamelcao’s’ (zie hieronder) met de volgende uitgangspunten:
- de hieronder beschreven opzet van een centraal fonds met verzamel-cao’s is alleen bedoeld voor de afspraak over de private aanvulling van de WW en WGA. Het is niet de intentie een dergelijke opzet uit te breiden naar andere cao-afspraken;
- de werknemer betaalt de bijdrage (uit het brutoloon) voor het private deel van de WW en WGA (24 tot 38 maanden en aanvulling voor verminderde opbouw) zonder dat deze verhaald wordt op de werkgever; de werkgever betaalt de premie voor het publieke deel van de WW (tot 24 maanden met verminderde opbouw);
- in de uitvoering zullen de administratieve lasten voor werkgever en werknemer zo beperkt mogelijk worden gehouden;
- de uitvoering zal gemonitord worden op werkbaarheid en doelmatigheid, ook in de toekomst;
- cao-partijen nemen vrijwillig deel zonder dat de werkingssfeer ten opzichte van die van de reguliere arbeidsvoorwaarden-cao wordt uitgebreid.
Werknemers betalen het zelf
De bijdrage van de werknemers bedraagt circa 0,5%. In tegenstelling tot eerdere berichten mag de bijdrage door werkgevers wel op het brutoloon worden ingehouden. Daarbij geldt een maximumbedrag voor de bijdragegrondslag dat gelijk is aan het in enig jaar geldende maximum dagloon voor de wettelijke werknemersverzekeringen (2017: € 53.701 op jaarbasis). Over de uitkering zal loonbelasting worden ingehouden door de Stichting PAWW zodat de zogenoemde ‘omkeerregel’ van toepassing is die ook voor de wettelijke werknemersverzekeringen en het overgrote deel van pensioenuitkeringen geldt.
Niet voor werknemers die niet onder CAO vallen
Er komen maximaal tien verzamel-cao’s. Alle decentrale cao-partijen wordt de mogelijkheid geboden om zich bij een van de verzamel-cao’s aan te sluiten. In een verzamel-cao wordt alleen de afspraak over de private aanvulling WW/WGA ondergebracht. Deze cao komt daarom naast de bestaande reguliere arbeidsvoorwaardencao’s. De cao zal (alleen) gelden voor bedrijfstakken en ondernemingen die zich hierbij vrijwillig aansluiten en zal namens hen worden afgesloten door nog nader te bepalen vakorganisaties en werkgeversorganisaties.
‘Zachte aanspraken’
Mede vanwege het feit dat het fonds op basis van omslagfinanciering functioneert, kunnen de eventuele aanspraken niet bij voorbaat voor 100% gegarandeerd worden. Indien bijvoorbeeld alle cao-partijen besluiten de aansluiting bij de Stichting PAWW op enig moment stop te zetten, komen er geen geldelijke bijdragen meer binnen en raken de middelen voor de financiering van de uitkeringen op. Het fondsbestuur heeft daarom formeel de mogelijkheid om uitkeringen in niveau te verlagen indien de financiële positie van het fonds dit op enig moment vereist.
En de WGA-aanvullingen?
Stichting van de Arbeid heeft de decentrale cao-partijen op de hoogte gesteld van de manier waarop de WW en WGA voor werknemers gerepareerd gaan worden. De uitgangspunten bij de reparatie zijn dat de WW en WGA volledig gerepareerd gaan worden, de werknemers deze reparatie financieren, er gezorgd wordt voor zo min mogelijk administratieve lasten en dat cao-partijen vrijwillig deel kunnen nemen aan deze overkoepelende regeling. Er is echter niets genoemd over de gevolgen van deze reparatie op alle publieke en private WW- en WGA-verzekeringen. In veel cao’s zijn aanvullingen afgesproken op WW en WIA-uitkeringen, al dan niet in de vorm van verzekeringen. De meeste van deze verzekeringen worden direct geraakt door de afgesproken reparaties. De vraag is of hierover is nagedacht, of en hoe een dergelijke reparatie onderdeel is van de afspraken.